Sınava hazırlanan öğrenciye ‘okumaktan başka çaren yok’ demeyin

Bursa Özel Bahar Hastanesinden Psikolog Nihal Akın, sınav stresinin öğrencileri zora soktuğunu söyledi.

Sınava hazırlanan öğrenciye ‘okumaktan başka çaren yok’ demeyin

 Akın, "Toplumun gençlerden beklentisinin yükselmesi ve yakın çevrenin başarı çıtasını gitgide artırması ve 'okumak haricinde bir alternatifin olmadığı' düşüncesinin yaygınlaşması gençleri daha çocukluk çağında başlayan bir bunalımlı sürece iter" dedi.

Kaygıyı; 'kişinin herhangi bir uyaranla karşılaştığında yaşadığı bedensel, zihinsel ve duygusal değişimlerle kendini gösteren uyarılmışlık hali' olarak tanımlayan Psikolog Nihal Akın, sınava hazırlanan öğrenciye yönelik 'okumak haricinde bir alternatifin olmadığı' düşüncesinin yaygınlaşmasının gençleri daha çocukluk çağında başlayan bir bunalımlı sürece ittiğini kaydetti. Bu sürecin kişilik gelişimlerine de etki ettiğini ve aşırı mükemmeliyetçi, kontrolcü, hırslı, çabuk demoralize olan bir kişilik profili ortaya çıkardığını belirten Akın, "İşte böyle bir profile sahip gençlerde şiddetli sınav kaygısı baş gösterir. Sınav kaygısını 'ya başaramazsam, mahvolurum, ölürüm daha iyi' düşünceleri tetikler. Bu düşünceler kaygıyı artırır. Kaygı adrenalin gibi stres hormonlarının düzeyini yükseltir ve bir takım belirtiler kendini gösterir. Bu belirtiler kişinin başarısızlığını beraberinde getirir. Sınav kaygısı, sınav öncesi öğrenilen bilginin sınav sırasında kullanılmasına engel olan ve başarının düşmesine yol açan yoğun bir kaygıdır, öğrencinin sınav esnasında potansiyelini tam olarak ortaya koyamaması durumudur. Sınav öncesi ya da sınavlarda gerginlik ya da heyecan hissetmek doğaldır. Bu durum neredeyse her öğrencinin yaşamış olduğu bir duygudur ve sınava hazırlanmak için motive olmayı, sınav sırasında sınavı başarmaya yönelik isteğin olmasını sağlar. Sınav kaygısının normal kaygıdan farkı ise daha şiddetli olmasıdır. Öğrenciyi daha çok rahatsız eder. Yardımcı ve motive olmaktan çok, zarar verir." diye konuştu.

‘SINAV KAYGISININ ZİHİNSEL BELİRTİLERİ VAR’

Sınav kaygısının zihinsel belirtileri olduğunu anlatan Nihal Akın, başarısızlık ve sınav sonuçları hakkında saplantılı düşünceler, çalışma zamanını dağınık ve plansız kullanma, verimsiz çalışma alışkanlıkları, sınavın kötü geçeceğine inanma, sınav esnasında yanlış kodlama ve hata yapma düşüncesi, sorumlulukları erteleme, başarısız değerlendirilme korkusu, dikkati toplayamama ve aşırı heyecanlı olma korkusunun öğrenciyi sıkıntıya soktuğunu belirtti.

‘KENDİNİZİ BAŞKASIYLA KARŞILAŞTIRMAYIN’

Nihal Akın, sınav kaygısının nedenleri arasında; öğrenci sınava tam hazırlanmamışsa, kendini başkalarıyla karşılaştırıyorsa, geçmiş sınavlarında genellikle başarısız olmuşsa, ailenin yüksek beklentileri varsa, öğrenci onları memnun etme çabası içerisinde ise, çevresinde yargılayıcı ve küçük düşürücü tutumlar oluyorsa, çocukta kaygı ve güvensizlik oluşmasına neden olabildiğini söyledi. Bu durum içerisinde olan birçok öğrencinin sınav öncesi ve sonrasında depresyona girebildiğine dikkat çeken Akın, olumsuz düşünmenin öğrencinin hayatına yerleştiğini ve bir müddet sonra hayatı bu şekilde görmeye başladığını dile getirdi.

‘SINAV KAYGISIYLA BAŞA ÇIKMAK ÖNEMLİ’

Sınav kaygısıyla başlayan depresyonun daha çok sınav sonrasında fark edildiğini vurgulayan Akın, "Çocukta olumsuz düşünme biçimi ile çabuk sinirlenme, tutarsız davranma, her şeyi kişiselleştirme ve sorun odaklı düşünme. Yüksek kaygıdan dolayı konsantrasyonun ve dikkatin zayıflaması ve bunun sonucunda öğrenmenin zorlaşması, çabuk unutma, eleştiriye kapalı olma, yanlış anlamalar-yanlış anlaşıldığını düşünmeler, aileye ve yakın çevreye karşı negatif tutum ve güvensizlik, karar alma ve uygulama becerilerinde zayıflamalar, baş ağrısı, uykusuzluk, iştahsızlık, nefes almada zorluk gibi birçok depresyon belirtisi çocuğun hayatına yansımış olabilir. Kısacası, hayatta sürekli en kötünün olduğunu ve her zaman onun başına gelmek zorundaymış algısına kapılan çocuk artık hayatı bu şekilde görmeye başlar. Bu sebeplerden dolayı, sınav kaygısıyla başa çıkmak ve bunu sonrasında hayatınıza yansıtmamak için; düşünce ve buna bağlı olarak duygu ve davranış biçiminizin objektif gerçeklere dayandırılması gerekir. Kendi kalıplaşmış düşüncelerinizin farkına varıp bu düşüncelerin alternatiflerini geliştirme sınav kaygısıyla başa çıkmanın önemli bir bölümüdür. Değerlendirmeleriniz ve yaklaşım biçiminiz problemi çözmenize dolayısıyla size yardımcı olmalıdır" dedi.

20 Oca 2013 - 13:33 - Sağlık


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Çağdaş Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Çağdaş Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Çağdaş Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Çağdaş Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.