"LPG/CNG’li araçlar ölüm saçıyor"

LPG/CNG’li araçlarda sızdırmazlık kontrolünün kaldırılmasıyla bu araçların yollarda tehlike yarattığını söyleyen MMO Şube Başkanı Kürekçi, Disiplinsizlik ve denetimsizlik had safhaya ulaştı” dedi

Ayşe Aydın
Ayşe Aydın Tüm Haberleri

TMMOB Makina Mühendisleri Odası Şube Başkanı Murat Kürekçi, LPG’li araçlardaki denetiminin azaltılmasıyla can ve mal kayıplarının tekrar gündeme geldiğini belirtti. Kürekçi, LPG/CNG’li araçlardaki denetimin ortadan kaldırılmasıyla bu araçların yollarda tehlike saçtığını belirtti. Daha fazla can kaybına neden olmaması için denetimlerin yetkili kişilerce sık sık yapılması gerektiğini belirten Kürekçi, 2017 yılındaki yönetmelik değişikliğinin denetimleri keyfiyete dönüştürdüğünü söyledi.

‘BİZ DEMİŞTİK’

Yaşanan son otobüs yangınıyla beraber Makina Mühendisleri Odası’nın daha önce uyarı yaptığına dikkat çeken MMO Şube Başkanı Kürekçi, “ İzmit- Gebze arasında toplu taşıma yapan 41 BR 321 plakalı 500 hat numaralı Büyükşehir Belediyesine ait doğalgazlı yolcu otobüsü D-100 Karayolu Hereke çıkışında seyir halindeyken alev almış, araç sürücüsü araçta bulunan yolcuları indirerek itfaiyeye haber vermiş, itfaiye ekipleri tarafından araca müdahale edilinceye kadar yolcu otobüsü tamamen yanmıştır. Bahsi geçen araç yangınında bir can kaybı yaşanmamıştır. Yaşanan bu olay ilk değildir; basında yer alan haberlere göre İlimizde daha önce 08 Eylül 2017 tarihinde 41 BR 290 plakalı ve 13 Temmuz 2017 tarihinde de 41 BR 203 plakalı doğalgazlı otobüsler de aynı şekilde yanmıştır. Başka illerde de benzer kazalar yaşanmıştır” dedi.

DENETİM EKSİKLİĞİ’

Sözlerini sürdüren Kürekçi, “Toplu taşımada; denizyolu ve demiryolu ulaşım araçlarının daha halkçı, daha güvenilir, daha konforlu ve daha ucuz maliyetli olduğunu defalarca belirtmemize rağmen ulaşım sorununun sadece karayolu ile çözmeye çalışmanın sorunu daha da içinden çıkılmaz hale getirdiği görülmektedir. Belirtmek isteriz ki toplu taşımada doğalgazlı araçların kullanımının tercih edilmiş olması diğer fosil yakıtlı araçlara göre çevreyi daha az kirletiyorken denetim eksikliğinden kaynaklı facialara neden olmamalıdır. Yaşanacak can ve mal kayıpları sadece kamunun ekonomik zarara uğramasına sebep olmakla kalmayacak vatandaşlarımızın hayati risklerle karşı karşıya gelmesine neden olacaktır” diye konuştu. 

‘DURUMUN CİDDİYETİNİ ANLATTIK’

Büyükşehir Belediyesine ait 336 adet doğalgazlı otobüs için de yangın riskinin olası olduğunu söyleyen Kürekçi, “Önceki yıllarda bu araçların CNG sızdırmazlık kontrolleri odamız tarafından gerçekleştirilirken yeterli denetime tabi olmaksızın her gün binlerce yolcu taşınmaktadır. ULAŞIMPARK A.Ş. Genel Müdürlüğü’ne de durumun ciddiyeti anlatılmıştır. Son olay bir kez daha kamusal denetimin önemini hatırlatmıştır. Yürürlükte olan Araçların İmal, Tadil ve Montajı (AİTM) Hakkında Yönetmelik tanımlanmış olan M2 ve M3 kategorisi, yani yolcu taşımaya yönelik sürücü dışında sekizden fazla oturma yeri olan araçlarda zorunlu olan ‘Yangın Algılama ve Alarm Sistemleri’nin de periyodik olarak kontrol edilerek etkinliğini halen sürdürüp sürdürmediğinin de denetlenmesi gerekmektedir. Araç sürücüsü ve görevlilerin olası tehlike ve risklere karşı yeterli bilgi düzeyine sahip olması gereklidir” dedi.

‘ZORUNLU RAPOR KEYFİYETE BIRAKILDI’

Kürekçi, “Ülkemizin her noktasında Makina Mühendisleri Odası LPG/CNG Sızdırmazlık İstasyonları’nda kamu güvenliği adına yapılan denetim ve kontrollere ilişkin; Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü’nün 19.12.2011 tarihli Genelgesi ile araç muayene istasyonlarında LPG ve CNG takılı araçlar için en geç bir ay önceki tarihe ait ‘Gaz Sızdırmazlık Raporu’ aranması zorunluluğu kaldırılmış, gaz sızdırmazlık raporu bulunmamasını ‘ağır kusur’dan ‘hafif kusur’a dönüştürmüştür. Bu durum LPG’li araç kullanıcılarının ‘keyfiyetine’ yol açmış ve 2012 yılı Ocak ayı başından itibaren gaz sızdırmazlık kontrol sayılarında ciddi bir düşüş gerçekleşmiştir. Yalnızca Makina Mühendisleri Odası Kocaeli Şubemiz etkinlik alanında bulunan Sızdırmazlık İstasyonlarımızca 2011 yılında 103.481 araca Sızdırmazlık Kontrol Raporu düzenlenirken bu sayı yüzde 70 azalarak 2013 yılı sonunda 30 Bin 700’e kadar gerilemişti” dedi.

‘DENETİM YETKİMİZ SIFIRLANDI’

24 Haziran 2017 tarihindeki yönetmelik değişikliği ile LPG/CNG’li araçlarda sızdırmazlık kontrolü ve raporu alınması şartı tamamen kaldırıldığını hatırlatan Kürekçi, “Bu yakıtları kullanan araçların güvenilirliği tamamen denetimsiz hale getirilmiştir. 2014 yılından sonra sızdırmazlık kontrolü ve raporu sayısı yok denecek durumdadır. Yönetmelikte yapılan bu değişiklikle odamızın denetim yetkisi tamamen ortadan kaldırılmış kamu çıkarlarını gözeterek tarafsız olarak yürüttüğümüz denetim ve kontrol işlemleri, sektörde faaliyet gösteren ve giderek denetimsiz olarak faaliyet yürütecek olan ticari firmaların inisiyatifine bırakılmıştır. Bu uygulama ile ülkeye kaçak LPG/CNG KİT’i ve malzeme girişi ile standart dışı yerli üretim artmış, tekniğe uygun olmayan LPG/CNG araç dönüşümleri başlamış, haksız rekabet koşulları yaratılmış, yetkili mühendis istihdamı azalmış; sektörde disiplinsizlik ve denetimsizlik had safhaya ulaşmıştır” dedi.

‘TİCARİ KAYGI OLMAMALI’

Kamuoyuna yansıyan ve çoğu kez de ölümle sonuçlanan kazalarda bile söz konusu uygulamadan geri adım atılmadığını ifade eden Kürekçi, “Daha fazla can ve mal kaybı yaşanmadan ortadan kaldırılan denetimlere geri dönülerek yakıt dönüşümü yapan firmanın MMO’dan tescilli olması, firmada yetki belgeli bir mühendisin istihdam edilmesi, dönüşümde kullanılan malzemelerin standartlara uygun olduğunun montaj sonrasında denetlenmesi, gaz tesisatın sızdırmazlık kontrollerinin MMO gibi kamu güvenliği ön planda tutan ticari kaygılardan uzak kurumlar tarafından yapılması sağlanmalıdır” ifadelerini kullandı.

‘TARAFSIZ DENETİM YAPILMALI’

Kürekçi son olarak “5 milyona yakın (4.810.018) LPG/CNG`li aracın güvenirliğini artırmayı sağlayan Periyodik Kontrollere esas LPG/CNG Sızdırmazlık Raporu zorunluluğunun kaldırılmasının yarattığı sonuç; kamu can ve mal güvenliği açısından 2000-2005 yılları arasında yaşanan birçok araç yangını ve can kaybına benzer bir tabloyu tekrar akıllara getirmektedir. Araçların LPG/CNG`ye Dönüşümü ve ilgili piyasanın denetiminde ulaşılan düzey ve disiplinin bozulmasıyla bugün karşı karşıya kaldığımız durum tehlikenin en büyük işareti sayılmalı, derhal uygulama gözden geçirilmeli, daha büyük facialar yaşanmadan kamu güvenliği için tarafsız denetimlere acilen geri dönülmelidir” şeklinde konuştu.

05 Şub 2021 - 15:05 Kocaeli- Gündem

Muhabir Ayşe Aydın

Son bir ayda cagdaskocaeli.com.tr sitesinde 239.530 gösterim gerçekleşti.


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Çağdaş Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Çağdaş Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Çağdaş Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Çağdaş Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.




Anket Yeni web sitemizi beğendiniz mi?