Kombi hırsızı adli kontrolle serbest!
Soylu’dan Karacan’ın ailesine taziye
AK Parti'de temayülde oy verecek kişi sayısı
AK Parti'de son rakam belli oldu
Radyo Çağdaş Reklam
Whatsapp İhbar Hattı

Anket

Kocaeli'nde halkımız için yapılan sosyal faaliyet alanlarını yeterli buluyor musunuz?
  • Evet
  • Hayır
  • Fikrim yok

E-Bülten

Email

Sitemizin yeniliklerinden haberdar olmak için bültenimize üye olabilirsiniz.

Güncel

Gültepe ve Korutepe Tünelleri yenileniyor

Günde yaklaşık 55 bin aracın giriş-çıkış yaptığı ilimizdeki mevcut tünellerde güvenlik ve konfor en üst seviyelere çıkarılıyor.

25 Aralık 2013 Saat: 17:47
Gültepe ve Korutepe Tünelleri yenileniyor
Gültepe ve Korutepe Tünelleri yenileniyor

70’li ve 90’lı yıllarda yapılan Korutepe ve Gültepe Tünelleri’nde yenileme ve eksikleri tamamlama işlemleri devam ederken, trafik her zamanki yoğunluğunda seyrediyor.

İlimizde bulunan 5 adet tünel, Anadolu illerine geçişte önemli bağlantı noktaları. İstanbul’u Ankara’ya bağlayan ve ilimizde büyük öneme sahip Dilovası (Dilderesi), Hereke, İzmit Açık, Korutepe ve Gültepe tünellerinden günde ortalama 55 bin araç geçiyor. Bayramlarda bu sayı ikiye katlanırken, 40-50 yıl önce yapılan tüneller, yenilenerek tüm Türkiye’nin hizmetine sunuluyor. İlimizin can damarını oluşturan bu tünellerle ilgili Karayolları Tütünçiftlik Bakım İşletme Şefi Ahmet Nuri Sözer’le 5 tünelde röportaj yaptık. Tünellerin güvenliği ve hizmetiyle ilgili bilgi aldığımız Sözer, Tünel Kontrol Merkezi’nde 52 kamerayla izlenen tünellerin, sahip olduğu özellikleri ve ilerleyen zamanlarda yapılacak olan yeniliklerden bahsetti.

AYDINLATMA VE HAVALANDIRMA EN ÜST DÜZEYDE

İlimizin ulaşım ve prestijine büyük katkı yapan tünellerden ilk olarak Gültepe Tüneli’nde bilgi aldık. Neredeyse eksiği bulunmayan tünelde aydınlatmadan, havalandırmaya bütün sistemler mevcut. Yaklaşık 600 metre uzunluğa sahip olan Gültepe Tüneli hakkında bilgi veren Sözer, “Kocaeli’de İstanbul’dan Ankara yönüne doğru Dilovası (Dilderesi), Hereke, İzmit Açık, Korutepe ve Gültepe tünelleri var. Bunların içerisinde Korutepe ve Gültepe Tünelleri tam otomasyonlu tünellerdir. Gültepe Tüneli 600 metre uzunluğunda kabaca. Aydınlatma dışarıda ilgili seviyeye yükseltiliyor ya da alçaltılıyor. Geceleri düşük aydınlatma, gündüzleri tünel içerisinde yüksek aydınlatma seviyesi elde ediliyor. Havalandırma açısından bu tünelde karbondioksit ve toz parçacıkları analizörleri var. Belli bir seviyeye ulaştığı zaman tüneller içerisine yerleştirilmiş olan jet farlar yine havalandırma seviyesi normal seviyeye düşene kadar jet farlar çalıştırılıyor. Normale düştükten sonra da jet farlar duruyor” dedi.

TAM DONANIMLI TÜNELLER

Herhangi bir yangın anında da olası sonuçlar düşünüldüğünden yangına karşı da tüm önlemler alınmış. Yangın ile ilgili alınan önlemleri de sıralayan Sözer, “Trafik yönetimi ile ilgili de herhangi bir çalışma olduğu zaman değişen trafik işaretleriyle trafik yönlendiriliyor. Yangın bakımından tünellerin hem sağında hem solunda yangın söndürme cihazları var. Sağ tarafta tozlu yangın söndürücüler var. Sol tarafta ise30 metre aralıklarla köpüklü söndürme sistemleri var.  Ayrıca güvenlik açısından tünellerde yangın olduğu zaman tünel tavanına yerleştirilmiş olan ısı algılama kablosu var. Isı algılama kablosuyla yangın olduğu anlaşılıyor. Kameralar vasıtasıyla tünelin o kesimi görüntüleniyor. Trafik işaretleri de tüneli kapatıyor veya ilgili şeridi trafiğe kapatıyor. Bu anlamda tünellerde iki tane su depomuz var köpüklü su elde etmek için. Her biri 120’şer tonluk. Hem bu tünelde hem de Korutepe Tüneli’nde iki tane su depomuz bulunmaktadır. Yangın pompalarıyla yangın dolapları içerisindeki basınç en uzak noktada da atmosfer basınç altında da tutuluyor. Bunlar yangın anında kullanılabilecek hazır ekipmanlar” diyerek yangın ile olası bir yangından yapılacak müdahaleleri tek tek anlattı.

‘GÜLTEPE’YE 2 AY İÇİNDE KEDİGÖZÜ TAKILACAK’

Gültepe Tüneli’nde yapılan yenileme çalışmalarıyla da bilgi aktaran Sözer, “Bu tüneller özellikle Gültepe Tüneli 90’li yıllarda yapılmıştır. Kedigözü uygulaması yoktu o zamanlar için. Şimdi tünellerimize kedigözü koymak için bordürlerimizi yeniliyoruz. Ordürlerden sonra da 1-2 ay içerisinde kedigözlerini koyacağız daha güzel olacak. Ayrıca kameralar, aydınlatma sistemlerinin bakımı periyodik aralıklarla yapılıyor. Tünel içerisindeki aydınlatma konforu sürücüler için sağlanıyor” diyerek yaklaşık 40 yıl önce yapılan ve tünelde eksik olan kedigözünü de 1-2 ay içersinde Gültepe Tüneli’ne yerleştireceklerini ifade etti.

‘DEPREMİN CİDDİ BİR ETKİSİ OLMADI’

Sözer, 1999 yılında 7.2 şiddetinde meydana gelen depremde önemli bir hasar meydana gelmeyen tünellerde ne gibi tamamlamalar yapıldığını sorusuna “Korutepe, Gültepe Tünelleri’nde olsun diğer 3 tünelde olsun deprem çok büyük bir şey yaratmadı ama bazı çatlaklar oluştu. Bu çatlaklar deprem güçlendirme ihalesi yapıldı ve çatlaklar tamir edildi. Dolayısıyla çok ciddi bir sıkıntı olmamıştı zaten” dedi.

‘ELEKTRİK KESİNTİSİNDE DEVREYE JENERATÖR GİRİYOR’

Ardından uğradığımız Dilderesi Tüneli’nde ise her şey yolunda. Boyama ve temizleme çalışmalarının olduğu tünelde trafik iki şeritten akıyor. Dilderesi diğer adıyla Dilovası Tüneli hakkında da bilgi veren Sözer, “Dilderesi Tüneli, 220 metre uzunluğunda gidişi ayrı gelişi ayrı. Aydınlatma otomasyonu olan tüneller. Ayrıca elektriği kesildiği zaman jeneratör sistemi devreye giriyor. Hereke Tüneli 285 metre uzunluğunda gidişi gelişi ayrı olan aydınlatması otomatiktir. Bu şekilde konfor sağlanıyor, elektrik kesildiği zaman jeneratör vasıtasıyla aydınlatma sağlanıyor” dedi.

‘HEM YENİLEME HEM TEMİZLİK’

Hereke Tüneli’nde devam eden çalışmaları da yerinden aktaran Sözer, “Hereke Tüneli’nde yapılan çalışmalar deprem güçlendirme dosyasından boya çalışması yapılıyor, duvarlar temizleniyor daha iyi aydınlatma yapılacak. Hem aydınlatmanın daha iyi olması sağlanıyor hem de temizliği yapılıyor” dedi. Dilderesi Tüneli’ndeki trafik durumunu da değerlendiren Sözer, “Tünellerde trafik durumuyla ilgili oldukça eski 70-80 yılları arasında yapılmış tüneller. Otomasyonlu tünellerdeki gibi trafiği yönlendiremiyoruz. Ama ekiplerimiz var şayet kaza olursa işaretleme yapılıyor, son olarak kaza kaldırılıyor” diye konuştu.

TÜNEL KONTROL MERKEZİ 24 SAAT GÖRÜNTÜLÜYOR

Son olarak Tütünçiftlik Bakım İşletme Şefliği içerisinde bulunan Tünel Kontrol Merkezi’nden de aldığımız bilgilerle Şef Sözer, 24 saat boyunca kesintisiz olarak tünellerin izlendiğini merkezde toplam 15 personelin görev yaptığını belirtti. Şef Sözer, “Korutepe, Gültepe Tünelleri Skada Merkezi 156 metrekarelik kontrol merkezinde yönetilmektedir. Burada bir kısım personel idari bir kısım personel müteaahit personel olarak toplam 15 kişi 24 saat hizmet vermektedir. Bayram, cumartesi-pazar her zaman hizmet burada yürütülmektedir.  Tünellerimizde skada sistemi otomatik olarak kontrol altındadır. Ola ki arıza gibi durumlar olduğunda tüneldeki operatör arkadaşımız gidiyor, oradaki yerinden ya da kontrol merkezinden manuel konumdan sistemleri çalışır hale getiriyor” diyerek tünellerin bayram, tatil ve diğer özel günlerde kesintiye uğramadan izlendiğini vurguladı.

‘A’DAN Z’YE HER ŞEY MEVCUT’

Tünellerdeki donanımlardan da bahsetmeyi ihmal etmeyen Sözer, herhangi bir olumsuzluk anında bütün önlemlerin düşünüldüğünü belirtti. Trafik yönetimi, havalandırma ve aydınlatma sistemlerinin sürekli diğer sistemlerin ise ani durumlarda devreye girdiğini kaydeden Sözer, “Bu tünelde aydınlatma, havalandırma, trafik yönetimi, yangın söndürme, yangın algılama, kamera sistemleri kapalı devre televizyon sistemleri, hırsızlık algılama sistemleri bulunmaktadır. Ana üç fonksiyon trafik yönetimi, havalandırma ve aydınlatma sistemleri sürekli şekilde vazgeçilmez sistemlerdir tüneller için. Yangın söndürme, yangın algılama sistemleri de herhangi bir yerde tüm alanı veyahut yangın dolabının kapağı açıldı bilgisi geldiği zaman kamera sistemi o noktaya kilitleniyor ve kontrol merkezinde o nokta görüntüleniyor. Ondan sonra tünellere gidilerek müdahale ediliyor. Trafik işaretleri kontrol merkezinden yönlendiriliyor şerit kapatma veya tünel kapatma şeklinde. Yapılan hırsızlıklar ve tahribatlar, sabotajlar olabiliyor. Bu durumlarda da binaların kapılarında sensörlerimiz var, anahtarlarımız var ve kapı açıldığında sistem kamera aracılığıyla o noktayı kontrol merkezine aktarıyor. Kontrol merkezi arkadaşımız dışarıdan tanımadığı kimseyse gidiyor ve emniyete haber veriyor” diye konuştu.

‘GÜNDE 55 BİN ARAÇ GİRİŞ ÇIKIŞ YAPIYOR’

Yurtiçi ve yurtdışına gitmek için ilimizden geçen tünelleri kullanan vatandaşlar için trafik kazaları adına herhangi bir önlem şuan için alınmış değil. Sözer, “Korutepe, Gültepe Tünelleri’nde trafik seyir cihazlarımız var. Ortalama günde 55 bin kuzey, güney yönlü giriş çıkış yapıyor. Bayramlarda, Arefe günlerinde 100 bini aşan araç giriş çıkış oldu. Kazaları önlemek adına birey yapamıyoruz. Kaza olduğu zaman kameradan izliyoruz, şerit kapatıyoruz. Ring yapan servislerimiz var onlar tünellere gidiyorlar. Yollarda dökülen moloz, taşları toplayan ekibimiz de var. Bunun dışında yangın söndürme sitemiyle ilgili kaza olursa oraya arabayla gidip bakılıyor” diyerek konuşmasına son verdi.

YORUMLAR Üye Girişi

Bu Habere Yorum Yapılmadı. İlk Yorumu Siz Yapmak İster misiniz? 
Lütfen Resimdeki kodu yazınız
 

Çağdaş Kocaeli Gazetesi | Kocaeliden dünyaya Tavsiye Formu

Bu Haberi Arkadaşınıza Önerin
İsminiz
Email Adresiniz
Arkadaşınızın İsmi
Arkadaşınızın E-Mail Adresi
Varsa Mesajınız
Güvenlik KoduLütfen Resimdeki kodu yazınız
Yukarı ↑