2 yaş sendromu

Gelişim evrelerinden biri olan 2 yaş sendromu çocukların bebeklik döneminden çıkıp kendilerini bir birey olarak kabul ettirmeye başladıkları bir dönemdir. Ortalama 1.5 ile 3.5 yaş arasında görülen bu dönemde çocuklar etraflarındaki birçok şeyin kendi tercih ettikleri şekilde olmasını istemeye başlar. Bunları yaparken de mantıklı veya mantıksız ya da   doğru veya yanlış gibi durumları düşünmezler. Yetişkinlerin söylediklerinin tersine davranmayı tercih edip kendi varlıklarını ispatlama yönünde eğilim gösterirler.

Ortalama bir yaşından sonra çocuk kendi başına yürümesiyle birlikte bebeklik döneminden çıkıp çocukluk dönemine girmeye başlar. Bu durum ise çocukta bağımsızlık duygusunun yoğun olarak hissedilmesini sağlar. Çocuk, benliğinin farkına varmasıyla beraber kendi kararlarının doğru olduğunu, ailesine ve çevresindekilere kendi düşüncelerinin değerli olduğunu kanıtlamaya çalışır. Bu dönemdeki sıklıkla duyduğumuz negatif cümlelerin nedeni budur. 2 yaş döneminde sağlıklı bir şekilde gelişimini devam ettiren bir çocuğun her şeye hayır demesi ve agresif davranışlar sergileyip öfke nöbetleri geçirmesi aslında son derece normal bir durumdur.

Bu yaş döneminde ailelere büyük görevler düşer. Aile çocuğa doğru bir şekilde yaklaşıp onun ihtiyaçlarını karşılamaya çalışmalı, tolere edebilmeli ve gerektiğinde sınırlar koyabilmelidir. Çocuk ile doğru bir iletişim kurma yolu olan oyun, eğlenceli olduğu kadar da sağlıklı bir yöntemdir. Sözel olarak çocuğa anlatamadığımız duygu ve düşüncelerimizi oyun içerisinde kurgulayıp oynayarak etkili bir şekilde çocuğa aktarabiliriz.

Çocuklardaki 2 yaş sendromu belirtileri; hırçınlık, aniden görülen öfke nöbetleri, her şeye hayır denmesi ve kendi isteklerin yaptırılmak istenmesi, çabuk kızıp dürtüsel tepkiler verilmesi, söz dinlememe, her şeyin tek başına yapmak istenmesi, bazen kriz şeklinde ağlamak ve çevredeki herkese karşı otorite kurma isteği şeklinde görülebilir.

Bu dönemde ailelerin yapmaları gereken öncelikle çocuklara emir cümleleri kurmaktan vazgeçip, çocuğu teşvik edip sorumluluk almasını sağlamak ve karar vermesine yardımcı olmaktır.

Çocukların verdiği içgüdüsel tepkilere mantık çerçevesinde yaklaşmak, onların zihinsel ve duygusal gelişimleri üzerinde pozitif etki bırakır. Aileler çocuklara karşı tutarlı olmalı, anne veya babanın kabul ettiği veya etmediği bir duruma diğer ebeveyn farklı bir yanıt vermemeli, aynı ağızdan konuşulmasına dikkat edilmelidir.

Çocuğun kişisel gelişimini destekleyip olası krizleri engellemek adına ona kendi başına başarabileceği görevler verilmeli ve bu görevleri başarabileceği konusunda cesaretlendirilmelidir. Yapmayı istemeyip reddettiği aktivite veya istekler karşısında çocukla inatlaşmayıp, dikkatini başka bir yöne çekmek bu yaş çocuklar için idealdir.

Çocukların kendilerine ve çevrelerine zarar vermemek koşuluyla keşfetmesine, karıştırmasına, deneyimlemesine izin verilmelidir. Böyle yetiştirilen çocukların benlik ve kişilik oluşumlarının daha sağlıklı ve özgüvenlerinin gelişeceği unutulmamalıdır.

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Banu Kılıç - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Çağdaş Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Çağdaş Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Çağdaş Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Çağdaş Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Yeni web sitemizi beğendiniz mi?