NEDEN ERTELİYORUZ?

Erteleme davranışı günlük hayatımızda hem yaşamımızı zorlaştıran hem de sıklıkla karşılaştığımız bir durumdur. Muhakkak ki hepimiz hayatımızda bazı şeyleri ertelemişizdir. Sonra yaparım deyip ertelediğimiz neler vardır kimbilir…

   Erteleme durumu çoğu zaman tembellik gibi algılansa da ikisi de farklı kavramlardır. Erteleme davranışında yapacağımız işi önemseyip planlar yapar ancak başlamakta güçlük çekeriz ancak tembellik davranışında ise yaptığımız işi önemsemeyiz. Buradaki tek ortak nokta her iki durumda da işin bitirilememiş olmasıdır.

    Bir işi ertelememizle ilgili düşünce yapımız genellikle olumsuz düşüncelerimizdir. ‘Üstesinden gelemezsem ya da ya bitiremezsem gibi olumsuz düşünce yapımız bizi erteleme davranışına sürükler. Bu düşünceler ise işimizi olduğundan daha da zor algılayıp kendimizi kötü hissetmemize neden olur. Kendimizi umutsuz, çaresiz ve karamsar bir duygu durum yapısında bulabiliriz. Bu duygu ve düşünceler ise sonunda istenmeyen davranışı da beraberinde getirip harekete geçemememize ya da kaçınmamıza neden olur.

    Dikkat eksikliği ve odaklanamama sorunu da ertelememizi tetikleyen sebepler arasındadır. Bilgi teknoloji çağıyla birlikte yaşanan teknolojik gelişmeler ve iletişim ağlarının yaygınlaşması ile birlikte başta öğrenciler olmak üzere pek çok insan internet ve sanal iletişim ağları ile çok fazla zaman geçirip günlük hayattaki temel sorumluluklar ertelenmeye başlandı. Gençlerin sosyal medyada sanal kimlikleriyle düşüncelerini ifade etmeleri kolaylaştı. Bu şekilde ise yaşamımızı hızlı ve anlık bir şekilde yaşayıp odaklanma becerilerimizi kaybetmeye ve günlük hayattaki görevlerimizi ertelemeye başlar olduk.

    Erteleme problemi, temelinde saymış olduğum nedenlerden kaynaklanmış olsa da; özgüven eksikliği, bireysel ve çevresel etkenler, motivasyon eksikliği gibi nedenlerden dolayı da görülebilir. Bu sendromu yaşadığınızı belirleyen önemli nokta bu davranıştan rahatsızlık duyulması ve kişinin genellikle olumsuz ve huzursuz bir ruh haline sahip olmasıdır.

    Erteleme davranışı ile başa çıkabilmek için:

  • Düzenli olarak yapılacak işler listesi oluşturabilirsiniz. Uzun vadeli hedefler koymak belirsizliği ve başarı korkusunu arttırabildiğinden planlar günlük ya da haftalık olarak yazılabilir.
  • Yapılması en zor gelen işler öncelikle yapılıp bu işler bitirildiğinde ise liste tutularak tamamlanan işler göz önünde tutulmalı, böylelikle kişinin motivasyonu artmış olacaktır.
  • Sosyal medya konusunda zaman yönetimi yapıp, belirlediğiniz zamanlarda ve daha kısa süreli sosyal medyayı kullanıp belirlenen zamanlarda da yapılması gerekenleri yapmak ya da keyif alacağınız şeyleri aktif bir şekilde yapmak kendi hayatınıza daha fazla odaklanmanızı sağlayıp planlarınızı gerçekleştirmenizi sağlayacaktır.
  • Kendinizi işe başlama konusunda kaygılı hissediyorsanız kısa meditasyonlar ve nefes egzersizleri yapabilirsiniz. Bu gibi etkinlikler kaygı seviyenizi azaltmış olacaktır.

 Tüm bu yöntem ve önerilere rağmen erteleme davranışı devam ediyorsa ve günlük işlevselliğinizi bozuyorsa uzman bir kişiden destek almak iyi olacaktır. Görev ve sorumluluklarımızı planlı ve düzenli bir şekilde yapacağımız güzel günlerde görüşmek  dileğiyle…

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Banu Kılıç - Mesaj Gönder

# destek

göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Çağdaş Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Çağdaş Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Çağdaş Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Çağdaş Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.



Anket Yeni web sitemizi beğendiniz mi?