'C nH2 nO n'

Karbonhidrat: Hem canlının yapısına katılan hem de enerji sağlayan karbon, hidrojen ve oksijen elementlerinden oluşan organik bileşikler. Aktif aldehit veya keton grubuna sahip polihidroksi alkoller veya hidroliz edildiklerinde bu maddeleri veren bileşikler olarak tanımlanabilir.

Bu bilimsel tanımları alıp vücudumuzun mikro işleyişini yazmak benim için büyük bir zevk olsa da bu hafta sizleri sıkmadan karbonhidratların en tehlikelilerinden bahsedeceğim.

Anne Ekmeği

Virüsün ilk başladığı günleri epey geride bıraktık ama hala virüsü geride bırakamadık. Kabul etmesek de virüs artık günlük yaşantımıza tamamen girdi. Hepimiz sağlıklı yaşam için evde öğünlerini düzeltmeye başlıyor ve kendi ekmeğini bile kendisi yapıyor. Bu çok güzel bir alışkanlık olsa da karbonhidrat tüketimini dengelemezsek yeni bir sorun başlayacak. Benim annem de yıllardır evimizde ekmeğini kendi yapıyor ve maalesef anne ekmeğini az tüketebilmek neredeyse imkansız. Üstelik kendi yaptığı leziz sosları da kahvaltıya getirince durmak kat be kat zorlaşıyor. Ne kadar mükemmel tatlar olsa da benim bile şirin mi şirin bir göbeğim oluyor. Anne, lezzetli ekmeklerin için teşekkür ederim ama karbonhidrat bağımlılığına dur demek zorundayım.

Karbonhidrat Bağımlılığı

Hürriyet gazetesinin yaptığı bir araştırmaya göre un alımı ekmek alımının 5 katı oranında değişti. Sanırım tüm anneler eş ve çocuklarına güzel ekmeklerini yapıyor ve farkında olmadan bizleri karbonhidrat bağımlısı yapıyor.

Teşekkürler anneciğim ama buna dur demek zorundayım.

Siz de dur deyin!

Karbonhidratlar göbek yağını artırır, kalp hastalığı ve kanser riski oluşturur.

Hürriyet araştırma ekibinin haberine göre Diyetisyen Derya Zünbülcan evde yapılan ekmeğin sağlıklı olduğunu, ancak aşırı tüketimden kaynaklı sağlık sorunların yaşanabileceğine dikkat çekti. Zünbülcan, karbonhidrat tüketiminin aşırı olması halinde obezite hastalığı ile karşılaşılabileceğini hatırlatarak, " Kış aylarında evde kalıyoruz ve karbonhidrat tüketimi artıyor, karbonhidrat tüketiminin artması bizim obezite ile karşı karşıya kalmamıza neden olabiliyor. Ekmek her ne kadar beynin enerji kaynağı desek de yüksek karbonhidrat tüketimiyle kan şekeri dengeleri bozulabiliyor. Bu dengelerin bozulması da göbek bölgesinin yağ kütlesinin artmasına neden oluyor. Yapılan çalışmalarla defalarca kanıtlanmıştır ki yüksek karbonhidrat tüketimi nedeniyle göbek bölgesindeki artış, hem kalp hastalıklarına ve kansere yatkınlık oluşturabiliyor hem de bağışıklık sistemimizi düşürüyor. Bağışıklığımızı güçlendirmek için tükettiğimiz ürünün dozu aşılırsa, bağışıklık sistemimizi düşürebiliyor" dedi.

Annelerimize söylemekte fayda var. Anneciğim:

Kullandığın una dikkat et, lütfen bize her sabah güzel ekmeklerini kızartıp güzel soslarından verme. Çünkü biz güzel ellerinde yaptığı ekmekleri yemeden duramıyoruz..

Poğaça, kek, börek gibi ürünlerin de tüketiminin kısıtlanması gerektiğini dile getiren Diyetisyen şunları da ekledi: "Hepimiz şu anda evde ekmek yapıyoruz. Evde ekmek yapımı hem daha güvenli, hem daha ulaşılabilir. Ancak yaparken bazı kurallara dikkat etmeliyiz. Örneğin tam buğday unundan ekmek yapabiliriz. Siyez unu kullanabiliriz ve sebzeli ekmekler yapabiliriz. Burada önemli olan hangi ekmeği tüketeceğimizi bilmek. Tam buğday, siyez gibi sağlıklı unlarla hazırlanan ekmekleri de sağlıklı diyerek kalorisiz gibi düşünüp sınırsız tüketmemek gerekiyor. Karantina bitecek ve bir gün yaz gelecek. Karbonhidrat tüketimi ile aldığımız kilolarla baş başa kalmak istemeyiz. Örneğin sebzeli ekmek, hepimizin evde yapabileceği bir tarif. Kabak, havuç, pırasa, soğan gibi sebzelerin suyunu sıktıktan sonra un ile harç haline getirerek, 4-5 yumurta ve yarım bardak tereyağı ile ekmeğinizi çok kolay bir şekilde hazırlayabilirsiniz. Hem sağlıklı hem lezzetli hem de bağırsak sistemini çalıştıran ve aynı zamanda kanserden koruyan bir ekmek olacaktır. Bağışıklık sistemini yükseltirken doğru ekmeği tüketmek çok önemli. Evde ekmek yapalım, ancak dikkatli tüketelim. Bununla birlikte çinko alımımızı arttırmak için ekmeğimizin içine kabak çekirdeği, badem, ceviz gibi kuruyemişlerden de ekleyebilirsiniz."

Bu haftaki köşemde yazımı sizler için kaleme aldım fakat lütfen annelerinize, eşlerinize de okutun. Muhtemelen ben bile anneme bu haftaki yazımı okuduğumda "Siz gençsiniz, bol bol yiyeceksin diyecek. Fakat ben şansımı deneyeceğim. "

O midemin üzerindeki şirin yağ kütlesi benim değil! Siz de kabul etmeyin!

  Tüm spor ve sağlıklı yaşam sayfalarında sizlere hep belli oran ve porsiyonlardan bahsedilir. 1 avuç kadar ceviz, 1 adet muz ya da 1 paket bitter gibi. Yaradılış gereği hepimiz mükemmel bir çalışma mekanizmasına sahibiz. Ona iyi bakıp yıllarca sağlıklı olmak ya da kapasiteyi kullanmamak da bizim elimizde. Öneri ve tavsiyeler tamamen örnek olarak sunulmaktadır. 100 kg biri ile 50 kg bir bireyin beslenme şekilleri aynı olmamalıdır. Hiç bir terazi sizin zihinsel terazinin kadar doğru olmayacaktır.

Artık büyükşehir belediyemizin ve İzmit Belediyemizin tüm halkımızın kullanımına açık diyetisyen hekim desteği hem de spor salonu kullanımları var. Artık mahallemize kadar gelen spor salonlarıyla 7’den 70’e artık spor yapmamak için bahanemiz yok. Teşekkür ederiz Tahir başkanım, teşekkür ederiz Fatma başkanım.

Bir şahsı teşekkür de Av. Fatma Kaplan Hürriyet başkanıma ben yapmak istiyorum. Malum bu kış aylarında sokaklarımızda tüm canlarımız üşüyor ya da aç kalıyor. Bizlerle yaşayan çocuklarımız için garajını bahçesini açan tüm İzmitlilerin garaj bahçe bodrum temizliğini Fatma başkan yapıyor. Nezaketiniz ve düşünceli belediyeciliğiniz için minnettarız.

Son olarak yazımı bitirirken içimin biraz burkulduğu bir konuya değinerek yazımı bitireceğim. İzmit’in perileri İzmit Belediyespor Kadın Basketbol takımımız uzun bir süredir maç kazanamıyor. Son 8 karşılaşma mağlubiyetle bitti. Son maçını da önde götürdüğü Beşiktaş’a uzatmada kaybeden takımımız tüm taraftarlarını biraz hayal kırıklığına uğrattı. Geçen yıl benim de bir parçası olduğum bu takım için umarım doğru müdahaleler yapılır ve yine güçlü rakiplerin korktuğu günler geri gelir. Bu kulüp Türkiye kupasında Galatasaray’ı yendiği günlere geri dönmeli. Düşme hattı bizlere yakışmıyor… Takımımız zaten ligden düşmesi kesin olan Elazığ takımıyla oynayacak, bu galibiyet umarım takımımıza bir moral olur. Bursa maçında da takımımız kendini göstererek bir ivme kazanır.

Mutlu cumalar diliyorum. İyi hafta sonları.

Sağlıkla kalın,

Sporla kalın,

Bizimle kalın…

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Tolgahan İnce - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Çağdaş Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Çağdaş Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA), Anka Haber Ajansı (ANKA) tarafından servis edilen tüm haberler Çağdaş Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Çağdaş Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.