Bu şehir efsanesi miydi yoksa gerçek miydi bilmiyorum ama “evet doğrudur” diyen çok olmuştu. Mesela bunu ilk kez Derbent (Büyük Derbent) kurucu belediye başkanı rahmetli Lütfü Arat’ tan dinlemiştim. Sonra başkanlık yapan Hidayet Akar’dan ve kapanmadan önceki son Başkan Zafer Arat’tan da duymuştum.
Önceki gün görüştüğüm Derbentli TBMM Başkanvekili Haydar Akar da doğruladı…
Derbent’in 50 yıldan eskiye giden efsanesi şöyle; Derbent delikanlıları sahip oldukları o tarihi istasyonda durmakta olan trene binmezdi. Tren illa hareket halinde olacaktı, bu delikanlılığın raconuydu. Ritüel haline gelen bu gelenek on yıllarca sürmüş. Tabi bu tehlikeli ritüel, pek çok delikanlı tren altında kalmasına ve bacağının kopmasına neden olmuş. En iyi örnekte hareket halindeki trene binerken, altında kalıp bir bacağını kaybeden kurucu belediye başkanı rahmetli Lütfü Arat’ın bizzat kendisiydi.
Bu hikayeyi şunun için paylaştım; Büyük Derbent’in 1800’lerde yapılmış tarihi Tren İstasyonu 10 yıl kadar kapalı kaldı, belki de açılmayacaktı. Derbentliler için bu kadar tarihi önemdeki istasyon, ulaşım adına da büyük bir ihtiyaçtı.
1 Şubat 2012’de Yüksek Hızlı Tren hattı çalışmaları için iptal edilen hat nihayet 11 Mart 2022’de görkemli bir törenle açıldı.
AK Parti il başkanı, bazı milletvekilleri, Vali Seddar Yavuz, Büyükşehir Başkanı Tahir Büyükakın ve Derbent muhtarı Erdal Baş ile birlikte Derbentliler katıldı. İcraatı gecikerek de olsa elbette iktidar yaptı, dolayısıyla açılışı da iktidar temsilcilerinin yapması doğaldı.
Ancak o tarihi törende, doğma büyüme Derbentli olan ve yeniden açılması için yıllarca büyük emek verip, uğraştığını bildiğim TBMM Başkanvekili Haydar Akar’ın olması gerekirdi. Çünkü muhalefet milletvekili olarak bu kadar çaba harcamasaydı, o istasyonun açılması daha uzun yıllar alabilirdi.
Büyük Derbent İstasyonun kapanma ve açılma tarihçesi…
Açılışta yoktu ama yıllarca çok emek verdiğini ve sürekli gündemde tuttuğunu biliyordum. O nedenle Haydar Akar’ı arayıp kentimizin tarihine not düşmek için geçmiş yılları özetlemesini istedim.
X- 1 Şubat 2012’de Yüksek Hızlı Tren yapılacak ve 36 ay sonra açılacak diye Büyük Derbent dahil bütün istasyonlar kapatıldı. Adapazarı ile Haydarpaşa arasında 25 istasyon vardı.
Kapanmadan önce(2011) 12 gidiş 12 geliş olmak üzere 24 sefer ve 25 durak vardı. Bunların hepsi 2015’e kadar kapalı kaldı.
X – 5 Ocak 2015’te 4 gidiş 4 geliş olmak üzere günde 8 sefer ve 4 durak açıldı. Ancak Akar’ın ısrarlı girişimleri sonucunda Derbent ve Köseköy durakları ilave edildi. (daha sonra durak sayısı 10 çıkarıldı)
X- 2 Mayıs 2019’da sinyalizasyon çalışmaları nedeniyle yeniden kapatıldı. 7 Aralık 2019’da açılacağı söylenmesine rağmen Derbent İstasyonu Mart 2022’de açılabildi.
Sözü Haydar Akar’a bırakıyorum;
“2012’de kapatılırken 36 ay sonra açılacağı söylenmişti, açılmayınca sorunu çözmek için girişimlere başladım.
2015 yılında TBMM KİT Komisyonunda olmam nedeniyle yaptığım görüşmeler sonrasında B. Derbent Tren İstasyonunun Nisan 2018’de işletmeye alınmasını sağladıysak da sinyalizasyon sisteminin olmaması nedeniyle oluşabilecek kaza riskine karşı istasyon Mayıs 2019’da tekrar kapatıldı.
Kapanmadan sonra yaptığım görüşmelerden sonra riski ortadan kaldıracak geçici peronlarla tekrar açılmasına karar verildi. (O yıl Bakan ile iki kez genel müdür ile 4 kez görüşmüş ve toplantılara katılmış)
12 Aralık 2021 tarihinde TBMM Ulaştırma Bakanlığı Bütçe görüşmeleri sırasında Ulaştırma ve Alt Yapı Bakanı (Adil Karaismailoğlu) TCDD Genel Müdürü (Abdülkerim Murat Atik) ve eski Genel Müdür (Ali İhsan Uygun) ile yaptığımız toplantıda sinyalizasyon eksikliğinin giderilerek Mart 2022’de açılmasına karar verildi.
(Sinyalizasyonu yapan iki ayrı şirket yurt dışından –İspanya ve İtalya şirketleri - gelerek birlikte çalışmaları sağlandı)
Daha sonra 15 Şubat 2022’de TCDD Genel Müdürü ile yaptığım görüşmede ve birlikte yaptığımız toplantıda 3 Mart tarihinde istasyonun açılabileceğini kararlaştırdık.
Ancak TCDD Genel Müdürü’nün B. Derbent ziyaretinde yaptığı gözlemlerin sonucunda istasyonun fiziki şartlarının iyileştirmesi gerektiğini görüp bize bildirmişti. O nedenle boyası, badanası dahil her türlü fiziki koşul hazırlandı ve açılış 11 Mart 2022 tarihinde gerçekleştirildi”
Toparlayacak olursak;
İcraatı elbette iktidar milletvekilleri yapar. Ama muhalefet milletvekili doğru yönde hareket ettiğinde bazen iktidarın elini güçlendirir, işini kolaylaştırır ve hızlandırır.
Bunun en güzel örneği Derbent İstasyonu’nun yeniden açılması için 10 yıl süren çabalar sırasında görüldü...
Marifet iltifata tabidir. O nedenle Derbentli Haydar Akar doğduğu büyüdüğü beldenin 150 yıllık tren istasyonunun yeniden açılması için verdiği emeği tarihe not düşmek istedim.
Hem iktidar adına bu soruna katkı veren milletvekillerini hem de muhalefet adına emek veren Akar’ı kutluyorum...
Yorum yazarak Çağdaş Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Çağdaş Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Çağdaş Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Çağdaş Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.
Şimdi oturum açın, her yorumda isim ve e.posta yazma zahmetinden kurtulun. Oturum açmak için bir hesabınız yoksa, oluşturmak için buraya tıklayın.
Yorum yazarak Çağdaş Kocaeli Gazetesi Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Çağdaş Kocaeli Gazetesi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Haber ajansları tarafından servis edilen tüm haberler Çağdaş Kocaeli Gazetesi editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Çağdaş Kocaeli Gazetesi değil haberi geçen ajanstır.