Anket
Sizce Kocaeli'nin en büyük sorunu nedir?
  • Otopark
  • Ulaşım
  • Eğitim
  • İşsizlik
  • Sağlık

E-Bülten

Email

Sitemizin yeniliklerinden haberdar olmak için bültenimize üye olabilirsiniz.

Güncel

Safiye Başar'dan “Bir endüstri arkeolojisi”

Safiye Başar'dan “Bir endüstri arkeolojisi”

22 Eylül 2019 Saat: 18:20
Safiye Başardan “Bir endüstri arkeolojisi”
Safiye Başar'dan “Bir endüstri arkeolojisi”

Kocaeli Üniversitesi (KOÜ) Güzel Sanatlar Fakültesi'nde (GSF) uzun bir süre öğretim üyeliği yapan, bir süredir de İstanbul'da yaşayıp hem eğitmenliğe devam eden hem de Kadıköy Cemal Süreya Sokak'taki atölyesinde sanatsal çalışmalarını sürdüren Doç. Safiye Başar, "Hakikati Ara-la-mak: Bir Endüstri Arkeolojisi" başlıklı "Video Yerleştirme, Buluntu Nesne ve Fotoğraf Sergisi"ni açtı. "Hakikat, birbirinden farklı iki disiplinin, sanat ve arkeolojinin kesişim noktasıdır" diyen Safiye Başar, sergi açılışında yaptığı konuşmada, şunları söyledi: "Her iki disiplin kendine özgü dil ve yöntemlerle hakikati arar. Yüzü geçmişe dönük arkeoloji, insanoğlunun maddi üretimlerinden yola çıkarak, eski uygarlıkların sosyolojik, ekonomik, kültürel yapılanmalarını tarihsel bir dizge içinde ortaya çıkarır. Kadim uygarlıkların üzerindeki toprağı kaldırarak adeta hakikati aralar. Sanatın yüzü ise geleceğe dönüktür. Geçmiş ve bugünden referanslarla, bilimin, siyasetin, ekonomik çıkarların, üzerini örtüğü gerçeklikleri görünür kılmaya çalışır."
YARIMCA PORSELEN KALINTILARI
Başar, sergisinde arkeoloji biliminin teknik ve yöntemleriyle yakın geçmişin endüstriyel mirası, Yarımca Porselen kalıntılarına odaklanıyor. Çalışmalarında, ülkede özelleştirmeyle birlikte gelen toplumsal, kültürel yıkım üzerine yeniden düşünmeyi önerip, hakikatin önündeki perdeyi aralamaya çabalıyor.
‘YIKIMIN İZLERİNİ SÜRÜYOR’
Başar, bu sergi kapsamında sunduğu ‘Bir Kazı Güncesi’ adlı çalışmasıyla bu yıkımın izlerini sürmektedir. Triptik video yerleştirmede fabrika kalıntılarındaki seramik panoyu ortaya çıkarma süreci, mekânın güncel durumundan edinilen görsel notlarla aktarılmaktadır. Arkeologların kurtarma kazılarıyla ilişkilendirilen bu çalışma, özelleştirme süreciyle birlikte gelen yıkımın sadece ekonomik boyutlarıyla sınırlandırılamayacağına, bunun aynı zamanda kültürel bir yıkım olduğuna da işaret ediyor.
DÖKÜMANTER BİR DİL İÇEREN
Özelleştirme sürecinden ve yıkımdan etkilenen, Yarımca Porselen Fabrikasının asıl lokomotifi olan özellikle kadın işçiler, sergideki müdahale edilmiş fotoğraflar serisinin ana konusunu oluşturmaktadır. Dokümanter bir dil içeren bu sergide Başar, kadının çalışma hayatındaki yeri üzerine süren tartışmaları yeniden açmaktadır.
ÖZELLEŞTİRME SÜREÇLERİ SONRASI
Cumhuriyet Dönemi kalkınma politikaları çerçevesinde planlanmış bir kamu iştirakiydi. Dışa bağımlılığı azaltmak ve halkın günlük ihtiyaçlarını daha ucuza temin edebilmesini sağlamak amacıyla, Sümerbank çatısı altında 1968’de üretime başlamıştı. Yaklaşık 2 bin çalışanıyla özelleştirildiği 1998 yılına kadar kesintisiz üretimini sürdürdü. Kuruluşunda ülke ihtiyacının yüzde 70’ni karşılaması planlanan fabrikanın özelleştirilme süreçlerinin ardından makinaları sökülmüş ve atölyeleri yıkılmıştı. Kerim ÇELİK

YORUMLAR Üye Girişi

Bu Habere Yorum Yapılmadı. İlk Yorumu Siz Yapmak İster misiniz? 
Lütfen Resimdeki kodu yazınız
 

Kocaeli Haber - Çağdaş Kocaeli Gazetesi Tavsiye Formu

Bu Haberi Arkadaşınıza Önerin
İsminiz
Email Adresiniz
Arkadaşınızın İsmi
Arkadaşınızın E-Mail Adresi
Varsa Mesajınız
Güvenlik KoduLütfen Resimdeki kodu yazınız
Yukarı ↑