Anket
Sizce Kocaeli'nin en büyük sorunu nedir?
  • Otopark
  • İşsizlik
  • Ulaşım
  • Eğitim
  • Sağlık

E-Bülten

Email

Sitemizin yeniliklerinden haberdar olmak için bültenimize üye olabilirsiniz.

Röportaj

‘Yakma tesisinden yüzde 90 vazgeçilir’

Kocaeli Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Tahir Büyükakın, “Yüzde 90 yakma tesisinden vazgeçilir. Çünkü yakma pahalı bir teknolojidir. Bunun yerine gazlaştırma teknolojisi kullanılabilir” dedi

19 Şubat 2019 Saat: 18:28
‘Yakma tesisinden yüzde 90 vazgeçilir’
‘Yakma tesisinden yüzde 90 vazgeçilir’

AK Parti Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Tahir Büyükakın, gazetemizi ziyaret etti. Büyükakın’ı Gazetemiz İmtiyaz Sahibi Ali Sami Sağsöz, Genel Yayın Yönetmeni Sadun Çetin, Yazı İşleri Müdürü Özkan Yılmaz, Köşe Yazarı Nurettin Kolaylı ve Spor Muhabiri Gökhan Beşiktaş karşıladı.

‘GÜNDE 5 SAAT UYUYORUM’

Tahir Büyükakın, “Meclis üyeliklerinde biraz sahadan koptum. 1 haftamı aldı. Sahadan kopmamaya çalıştım ve hiç hastalanmadım Allah’a şükür. Vitamin ve takviye edici ürünler alıyorum. Vücudumu diri tutacak şeyler yapmaya ve tüketmeye gayret ediyorum. Günde 5 saat uyuyabiliyorum. Sahaya inişim 2 ayı geçti. 8 saat uyuduğum gün sayısı çok azdır. Gece 01.00’de eve gidiyorum. Yatışım saat 02.00 ya da 03.00… Bir keresinde 23.00’de eve gittim. Evdekiler hayırdır ne oldu dediler” dedi.

‘TESİSİ YAPMAK 4 YIL SÜRER’

Çöp fabrikası ile ilgili konuşan Büyükakın, “Türkiye’nin Avrupa müktesabatı çerçevesinde imzaladığı metinler var. Buna göre Avrupa’da düzenli depolama 2017’de bitiyor. Türkiye 2021’de düzenli depoamayı kaldırıp bertaraf yapma taahhüdünde bulunuyor. Biz bu tesisi bugün yapmaya kalksa 4 yıl sürer. Bizim de depolama alanımızın 4 yıllık ömrü var. Kişi başı 1 kilo çöpten –o zamanki rakamlarla söylüyorum- ortalama 1600 ton çöp çıkıyor. 1600 çöp için bertaraf teknolojisi var. Kompost, gazlaştırma ve yakma… 1600 ton çöp, yakma ile bertaraf edilebilir.

‘YAKMA İLE BERTARAF EDİLEBİLİR’

Gazlaştırma tesislerimiz 250 tonluk falandır. Kompost daha da küçüktür. Bu büyüklükte bir çöpü yakma ile bertaraf edebilirsin. Yakma yapacaksan da bertaraf kısmının atık ayrıştırma ve geri kazanım tarafını zincirin içine sokarsan kalorifik değeri düşüyor ve yakma pahalılaşıyor. Dolayısıyla biz çöpü getirip olduğu gibi yakacaktık. Islak olanını ayıracaktık sadece. Kalanını ambalajını da alarak yakacaktık. Kurgu buydu.

‘KAYNAĞINDA AYRIŞTIRMALIYIZ’

Sıfır atıkla ilgili merkezi hükümetin aldığı bir karar var. Evde ayrıştır ve getir geri kazanılabilir olanı kazan, kalanı bertaraf et. Bertaraf teknolojisinde kalan bir hacim var çünkü evrendeki hiçbir şey yok olmuyor, form değiştiriyor. Bizim bu 3 teknolojiden bir tanesini uyguladığımızda bu tarafta bir atık ayrıştırma ve geri kazanım zinciri oluşturursan bizim çöpümüzün geri kalanının kalorifik değeri yakmayı fizibil olmaktan çıkartır. Dolayısıyla bizi geri kazanımla ve kaynağında ayrıştırmayla ilgili zinciri kurduğumuzda geri kalana hangi teknolojinin uygun olduğu meselesine bir daha bakmamız lazım. Evet bunu kaynağında ayrıştıracağız, geri kazanacağız. Kalan bir çöp olacak. Bunu hesaplayacağız. Buna uygun teknoloji hangisi onu bulmamız lazım. Muhtemelen bu gazlaştırma…

‘YÜZDE 90 GAZLAŞTIRMA, YÜZDE 50 KOMPOST’

Bu meseleye bakmadan karar veremeyiz. Yakma değil. %90 gazlaştırma, %50 ihtimalle de kompost… Kompost yaptığımda da oradaki atık gübreye döndürülmeli. 1600 ton çöpten gübre yaparsan her yer gübre olur. Onu verecek bir yer bulamazsın. Bedava dağıtmaya kalksan nakliyesini karşılayamazsın. Bu bir mühendislik işidir. Bu kadar büyük çöp kütlesini ayrıştırma yapmadan yakacağım diyebilirsin, bu bir seçimdir. Ama hükümet şimdi diyor ki ayrıştır. Bu üst normun politikası. Üst normu dinlemek zorundayım ve önce ayrıştırmalıyım.

‘ÇÖP VERGİSİ MEVZUATINA EKLEMEK LAZIM’

Körfez’de atık ayrıştırmayı denedik. Modern dünyanın uygulamaları var. Mesela bu iş en iyi Almanya’da. Evdeki atığı ne kadar ayrıştırırsan vergi diliminden düşülüyor. Ayrıştırmayı teşvik eden bir vergi sistemi uyguluyorlar. Bunun öncelikle belediyenin çöp vergisi mevzuatına eklenmesi lazım. Orada eksikler var. Bu bir piramit gibidir bu piramidi doğru yapılandırmak lazım. Bu haliyle sıfır atık tarafı yürümez. Biz düzenli depolama yapmak zorunda kalırız.”

‘AKADEMİK ODALARA BERABER YAPALIM DEDİM’

Şimdi bizim Türk usulü tartışmalarımızda bazı hatalar var. Mesela ben bu yakma tesisi ile ilgili Akademik Odalara gelin şartnameyi beraber hazırlayalım dedim. En az zararlı işi yapalım. Tamam dediler, geldiler. En sonunda şöyle bir rapor hazırladılar. Bu tesis Kocaeli’ye yapılmasın, Kocaeli’deki sanayi yükü ağır. Yalova’ya ya da Sakarya’ya yapın dediler. Olmazı gösteriyorlar, nakliye masrafı bile kurtarmıyor. Dünyada bile düzenli depolama sistemi yanlış, bertaraf sistemine geçin diye Avrupa Birliği bir norm koymuş. Bunun doğru olduğunu Türkiye imzalamış. Üst norm önce geri kazan, sonra bertaraf et diyor.

‘YÜZDE 90 YAKMADAN VAZGEÇİLİR’

Ayrıştırma işine girersek 3-4 sene sürer. Kocaeli standart olarak düzenli depolamada Türkiye’nin önünde. Ama bu teknoloji bertaraf teknolojisinden geri bir teknoloji. Akademik odaların asıl buna itiraz etmesi lazım, yakmaya itiraz ediyorlar. İnsanlar her gün kişi başı 1 kilo çöp üretiyor. Evsel atığı mümkün olursa kaynağında toplayarak ayrıştırmak istiyoruz. Yakma pahalı ve belli bir hacmin üzerinde uygulanması gereken bir teknoloji. Mesela 1 tonun ya da 500 tonun üzerinde çöpün varsa bunu gazlaştırma teknolojisiyle yapamazsın. Gazlaştırma tesislerinin dünyadaki örnekleri 300-400 ton civarında. Yüzde 90 yakma tesisinden vazgeçilir. Çünkü çöpü ayrıştırdığımda kalorifik değeri düşüyor. Bunu yakarken 1500 derecenin üzerinde bir enerji harcaman gerekiyor. İçinde ambalajı vs. aldığımda ilave bir yakıtla yakmam gerekiyor. Bertaraf maliyeti artıyor. Dolayısıyla yakma tesisi fizibil olmaktan çıkar. Çünkü yakma pahalı bir teknolojidir.

‘TRAMVAY DERİNCE’YE ULAŞMAYACAK’

Tramvay projesinin Derince’ye kadar uzanıp uzanmayacağı ile ilgili de konuşan Büyükakın, “Tramvay Derince’ye ulaşmayacak. Ulaşımda seçeceğin toplu taşıma aracı için ana kriter yolculuk değeridir. Tramvay şimdi 40 bin tane yolcu taşıyor, böyle bir yolculuk değeri var. Araca binenlerin bileti araca binerken değil, binmeden evvel hesaplanır. Metrolara çok kısa sürede çok insanın binmesi ve çok kısa sürede inmesi lazım. Yolculuk değerine göre bu modlar belirlenir. Yolculuk belli bir sayıyı aştığında biletin dışarda ödenmesi gerekir. Tramvay bu modlardan biridir. Bizim yaptığımız tramvay maksimum 2 dakikada bir çalışabilir. Şu anda 6 dakikada bir çalışıyor. 2 dakikadan daha hızlı bir tramvay götürürsen 1 dakikadan daha hızlı gitsin dersen, şehrin trafiğini kitlersin. O sinyalizasyonlar çalışmaz. Maksimum 2 dakikaya iner. Maksimum 2 dakikaya indiğinde o hat üzerinde çalıştırabileceğin araç sayısı belli. Daha büyük bir yolculuk kapasitesi varsa o sistem, tramvayın çekebileceği bir sistem değildir.

‘D-100’DEN GÖTÜRÜRSEK TRAMVAYA KİMSE BİNMEZ’

Tramvayı metrodan ayıran önemli bir özellik, kapasitedir. İkinci özellik, tramvay yoldan alan, metro yoldan almayan bir sistemdir. Derince’ye D-100 üzerinden götürürsen yolu zaten azaltmış olursun. Yol üzerinden arabaya binen insanların sayısını düşündüğümüzde Derince’deki hatlar çayların nehirde buluşması gibidir. Tramvayı şehrin D-100 güzergahından götürsem yoldan alırım bu 1, 2’ncisi tramvaya yolculuk değeri hesap ederken çemberler çizeriz. Yarı çapı 700 metredir. İnsanlar  en fazla 700metre durağa yürür diye düşünürüz. D-100’den götürdüğümüzde o tramvaya kimse binmez. Bizim o ana güzergahı metro ile taşıyıp, Körfez’den Kartepe’ye kadar o hattaki bütün yolculuğu metronun üzerinde taşıyıp yukardaki bütün hatları taşımam lazım. Tramvayı oraya götürmek çok geniş bir tramvay ağı kurmak, bu da yolların fakirleşmesi demektir. Önümüzdeki günlerde toplam araç sayısı artacak. Yoldan çalmak yerine alttan gitmek lazım. Yukardaki hatları ana yatağa getireceğiz. Tramvayı Kuruçeşme’den daha uzağa götürmek, maksada hizmet etmeyecek bir şey gibi görünüyor.”

‘DENİZ ULAŞIMI KROS HATLARDA ÇALIŞIR’

Karamürsel’deki deniz otobüslerinin kalkması ile ilgili konuşan Büyükakın, “6 tane deniz otobüsü vardı. En iyi işlediği zamanda birer saat arayla kalkıyordu. Belediyeye zararı 15 trilyon oldu. Toplam taşınan yolcu 1 yılda 1 milyon kişiydi. Biz bu deniz otobüslerinden çıktık, yolculuk sayısı 1 milyondan 800 bine düştü. Zarar 6 milyona düştü. 9 milyon tasarruf sağladım. Deniz ulaşımı nokta bağımlılığı olan bir toplu taşıma sistemidir. Esasen yatay hatlarda değil, kros hatlarda çalışır. Karamürsel’den Hereke’ye, Tütünçiftlik’ten Değirmendere’ye iyi çalışır. Kışın bu seferler devam ediyordu. Şu sayılara bir bakalım dedim. 6 kişi biniyor. Bu 6 kişinin 1 tanesi Valilik, 4 tanesi Büyükşehir çalışanı. 1 tane daha adam var onu tespit edemedik. Dedim ki başkana biz bu 6 kişiyi her gün limuzin tutup işe götürelim, seferleri de iptal edelim 1,5 trilyon kardayız. Seferleri kaldırdık.”

‘HER DURAK MİNİBÜSÇÜNÜN PASTA PAYI’

Belde belediyecilik dönemlerinde verilmiş haklar var. Şoförlere bu güzergah senin denmiş ve onun hukuki hakkı. Bu güzergahta adamlarla kavga etmeye kalkarsan bu sefer minibüsçü esnafı rahatsızlık yaratıyor. Benim her durduğum hat, durak minibüsçü esnafının pastasından alınmış bir pay. Ben onları bizimle birlikte çalışın diye her seferinde ikna edeceğim. Benimle uyuşmadığı zaman, o zaman otobüs alıyorum diyeceğim. Mesela Kandıra hattını kurarken tehdit aldım. Odamda defalarca tehdit edildim. Gölcük’te, Kandıra’da tehdit aldım. Bu zor bir iş. 3 yıl genel sekreter olduğum dönemde kente 240 tane 12 metrelik otobüs soktuk. Ana şirket Ulaşım Park. Ulaşım Park’ı kurarken Münih’te bir model uygulanıyor. Bir tane çatı şirket var. Bütün biletler aynı şirkete gidiyor, diğerleri buna hizmet ediyor. Toplu taşımacıyı buna ikna etmek lazım. İndirimli ya da ücretsiz kartlar şoförü ilgilendirmemeli. Örneğin Karamürsel’de 4 dakikada 7 metrelik araç çıkarmak yerine 8 dakikada bir 12 metrelik araç çıkarılırsa daha fizibil olur. Bu araçlar uygun ölçekteki yolculuk sayısıyla taşımacılık yapsın.

'KOCAELİSPOR ADINA KONSER DÜZENEBİLİR'

Kocaelispor’un geleceği ilgili konuşan Büyükakın, “Bunu belediyenin parasını Kocaelispor’a vererek yapmayacağım. Kentte herkes 1 lira verse her ay 2 milyon TL para toplanır. İki yılda 24 milyon para toplanır. Kentin markasına katkı anlamında bunu yapmak zor değil. Daha önce denediler ama ruh yakalayamadılar. Belediyenin parasını kullanmadan Kocaelispor adına konserler düzenleyerek de yapabiliriz. Kocaelispor’un tesis, ekonomik ve sporcu altyapısını düzeltmek lazım. Kocaelispor’un bilinen 15 milyon borcu var. Kocaelispor’un siyaset dışına çıkarılması lazım. Bunu siyasi malzeme yapmayalım diyorum.”

‘SAĞLAM TESİS, SPORCU ALTYAPISI, EKONOMİ…’

Ligde alacakları olanlar faizinden vazgeçse, ana parayı kabul etse bu iş biter. Üzerine basarsak 8 milyon TL’ye bu iş bitebiliyor.Biz şu anda transfer sezonunu açarsak her şey bitecek sanıyoruz. Yapmamız gereken asıl şey Kocaelispor’a sağlam tesis, sporcu altyapısı, ekonomik altyapı sağlamamız lazım. Ara transferde bir sporcu diğerinden düşük alıyorsa, diğerine baskı yapar çık oyna hadi kazan maçı der. Sporcu psikolojisi bu. Millet transferi açınca olacak sanıyor. Kocaelispor iki sene Süperlig’e geç çıksın. Süperlig’de tutunmak, bir alt ligde tutunmaktan daha kolay.” dedi.

‘TELEFERİK SEYİR İÇİN YAPILABİLİR’

İzmit’e teleferik yapılabilir. Yap işlet devret yapacak birini bulursam yaparım. Bu projeyi Beyannameye koymadım. Taşıma anlamında değil, etrafı gözleme anlamında güzel olur. Sekapark’ın ordan geçer, yukarı çıkar, şehre renk katar. Bir proje yarışması yapıp bu şehre marka değeri katacak bir şeyler tasarlatmak… Bu şehre bir şey yapın ve bu sembol olsun. İnsanlar bunu görmeye gelsin, önünde fotoğraf çektirsin. Belediyeciliği yeni dönemde lego yapmaya benzetiyorum. Puzzle’de resim neyse onu yaparız. Ama lego öyle değil, parçaları kendi hayal gücüne göre farklı birleştiriyorsun. Biz de böyle bir anlayıştayız” dedi.


YORUMLAR Üye Girişi

Bu Habere Yorum Yapılmadı. İlk Yorumu Siz Yapmak İster misiniz? 
Lütfen Resimdeki kodu yazınız
 

Kocaeli Haber - Çağdaş Kocaeli Gazetesi Tavsiye Formu

Bu Haberi Arkadaşınıza Önerin
İsminiz
Email Adresiniz
Arkadaşınızın İsmi
Arkadaşınızın E-Mail Adresi
Varsa Mesajınız
Güvenlik KoduLütfen Resimdeki kodu yazınız
Yukarı ↑